Når et arbejdspres bliver for stort og uoverskueligt, eller hverdagens pres og forventninger bliver alt for høje over en lang periode, kan man nemt udvikle kronisk stress. Stress er i bund og grund en naturlig reaktion på overhængende fare. Når kroppens beredskab sætter ind, bliver det, der kaldes det sympatiske nervesystem, aktiveret. Det sympatiske nervesystem vil sørge for, at krops funktioner, som er formålstjenlige i forbindelse med kamp eller flugt, aktiveres og prioriteres højere end de andre krops funktioner.

Dette kaldes for en ”fight or flight” respons. Sanserne skærpes, åndedrættet bliver hurtigt og overfladisk, blodtrykket stiger og musklerne spændes. Funktioner så som fordøjelse og andet, som ikke lige fremmer kamp eller flugt, sættes ud af spillet. Dette er vældig praktisk, hvis du står ansigt til ansigt med en sabeltiger, men knap så anvendeligt i storrums kontoret. Og når stress bliver en permanent tilstand, er det rigtig farligt.

Kend dine stress symptomer, og få den rette behandling

Der er ingen tvivl om, at stress er en forfærdelig sygdom, som i værste fald kan virke invaliderende, og derfor skal tages rigtig alvorligt. Ubehandlet stress kan føre til langvarige – i visse tilfælde permanente – skader på krop og hjerne. Men dette er ikke den eneste grund til, at du bør søge behandling, når du oplever stress symptomer. Disse kan nemlig nemt forveksles med angst, som på overfladen kan ligne stress, men som kræver en helt anden form for behandling.

Hvad er angst?

Angst er en psykisk lidelse som – til fordel for stress – ikke nødvendigvis udløses af et højt arbejds eller forventnings pres. Derfor vil det for eksempel ikke hjælpe på angst at fjerne sig fra sin arbejdsplads i en periode, sådan som man typisk vil gøre i forbindelse med behandling af stress. Angst skal behandles som den sygdom den er – og du kan læse mere herom på angstekspert.dk