Facebookannoncering er ikke noget, du sætter dig ind i natten over. Det er mere omstændeligt end som så, og der er mange forskellige aspekter, du skal forstå – i denne artikel tager vi et kig på målgrupper.

Vil du være god til annoncering på Facebook, skal du forstå alle de mekanismer, der ligger bag, og så skal du naturligvis – og først og fremmest – forstå din målgruppe. Har du de to ting på plads, er du klar til at lægge en Facebook strategi.

Målgrupper, siger vi – og ja, du kommer ikke udenom. Du ved sandsynligvis godt, hvem der handler hos dig. Og lad nu være med at sige “alle,” for det er virkelig uhyre sjældent, at alle kan finde noget i samme forretning – medmindre du selvfølgelig driver Bilka…

Du skal altså have styr på din målgruppe, og så skal du overføre den til Facebook. Lyder det kompliceret, så læs med her.

Sådan definerer du din målgruppe

Facebook har på godt og ondt en stor mængde data om de halvanden milliard mennesker, der har en profil på din side, og det kan du drage nytte af – du kan nemlig ramme en helt specifik målgruppe ved at annoncere meget bevidst.

Det bedste, du kan gøre, er at måle på de besøgende på din hjemmeside. Hvad er det for nogle kunder, du allerede har (eller som i hvert fald kigger med på dit site), og hvad har de af fællestræk? Ved at segmentere dine nuværende kunder, kan du lettere ramme lignede mennesker med din annoncering på Facebook, og du undgår dermed at skyde med spredehagl.

Når du har styr på målgruppen, skal du i gang med at opsætte din Facebook annonce, og det kan i sig selv også være svært. Har du allerede mistet pusten nu, anbefaler vi, at du tager fat i en ekspert, der kan hjælpe dig videre med din annoncering.